با سلام

هدف تهیه این مجموعه از فیلم های آموزشی، آشنایی با مراحل انجام فرآیند شناسایی حروف (لاتین) در یک تصویر دیجیتال، تبدیل یک تصویر متنی به حروف تایپی، شناسایی پلاک خودرو و پیاده سازی آنها در محیط MATLAB  است. این مجموعه شامل ۱۰ قسمت می باشد که سعی شده است با بیانی ساده به معرفی و نحوه پیاده سازی OCR بپردازد.

 هر کدام از مراحل OCR شامل موارد زیر می باشد که در این مجموعه فیلم های آموزشی ارائه شده است:

۱-     باینری کردن تصویر- Binarization

۲-     بکارگیری عملگرهای مورفولوژیک- Morphological Operators

۳-     ناحیه بندی- Segmentation

۴-     استخراج ویژگی- feature extraction

۵-     دسته بندی (با استفاده از شبکه عصبی)- classification

.

در قسمت هشتم بعد از بیان مختصری از قسمت های قبل، به پیاده سازی یک برنامه  جامع OCR در دو فاز یادگیری و تست خواهیم پرداخت. ابتدا داده های آموزش را در یک تابع (train function) به شبکه عصبی می دهیم و شبکه را بر اساس این داده ها آموزش می دهیم. سپس در تابعی دیگر تصویری متنی از ورودی دریافت کرده و عمل شناسایی حروف را روی آن انجام می دهیم. یعنی ۵ فاز OCR را در این تابع پیاده سازی می کنیم.

بعبارت دیگر در این قسمت بر مبنای اطلاعات و دانشی که از جلسات قبل بدست آورده ایم به پیاده سازی یک برنامه OCR از صفر تا صد خواهیم پرداخت.

تذکر ۱:

سایر قسمت ها را می توانید از اینجا مشاهده و دانلود نمایید

این مجموعه آموزشی بسیار مناسب برای محققین در ضمینه پردازش تصویر و نیز دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد که قصد تهیه مقاله و پایان نامه در زمینه پردازش تصویر و بینایی ماشین دارند.