در این سال‌های اخیر مطالب زیادی در راستای هوش مصنوعی و تأثیر هوش مصنوعی در زندگی روزمره منتشر شد. اما همه‌ی مطالب به‌گونه‌ای هستند که انگار هوش مصنوعی هنوز به وجود نیامده و هنوز تأثیری در سبک زندگی بشر نداشته است. همه‌ی ما به‌طور ناخدا گاه درگیر هوش مصنوعی هستیم و به‌نوعی با آن کنار آمده‌ایم. شاید فکر کنیم که دوران هوش مصنوعی همان دورانی خواهد بود که در فیلم‌ها می‌بینم و ربات‌ها در خیابان مانند انسان‌ها به‌کار و گذراندن روزمره می‌پردازند. اما درواقع همین سال‌های اخیر، دوران اوج تکنولوژی است و همه‌ی ما بدون اینکه بدانیم با تکنولوژی، هوش مصنوعی و ربات‌ها گره خورده‌ایم که البته از این ارتباط بشر و ربات‌ها لذت می‌بریم.

از همان سال‌های شروع کار کامپیوترهای شخصی، تورینگ پیش‌بینی کرده بود که کامپیوترها در آینده قادر به فکر کردن خواهند بود و اکنون شاهد هوش مصنوعی و تأثیر هوش مصنوعی در زندگی روزمره هستیم. موضوع توسعه و تهدیدهای هوش مصنوعی مربوط به سال‌های آینده نیست بلکه معضل جامعه‌ی امروز نیز هست.در اینجا مواردی آورده شده است که نشان می دهد چگونه هوش مصنوعی زندگی شما را متحول می کند.

خودروهای خودران

آیا اخیراً با هواپیما پرواز کرده اید؟ اگر پاسخ مثبت است است ، بنابراین شما قبلاً اتوماسیون حمل و نقل را در محل کار تجربه کرده اید.  یک خلبان متوسط ​​Boeing 777  فقط هفت دقیقه در پرواز هواپیما صرف می کند ، و بسیاری از آن دقایق را به پرواز و فرود می گذراند.خودروهای خودران پیچیده تر عمل می کنند.چرا که  تعداد زیادی اتومبیل در جاده وجود دارد. همچنین  موانع و الگوهای و قوانین راهنمایی و رانندگی. اما با این حال ، اتومبیل های خودران در حال حاضر یک واقعیت هستند که وجود دارند.

خودروی خودران که همچنین با نام خودروی رباتیک  و به طور غیر رسمی با نام‌هایخودروی بی‌راننده  نیز شناخته می‌شود، نوعی وسیله نقلیه خودکار  است که می‌تواند با قابلیت‌های یک خودروی معمولی، انسان‌ها را انتقال دهد. مانند همه‌ی وسایل نقیله‌ی خودکار، یک خودروی خودران قادر است با احساس‌کردن محیط اطراف، خود را در آن ناوبری کند. انسان ممکن است مقصدی را برای خود برگزیند، اما لازم نیست برای حرکت به سمت مقصد، کار مکانیکی‌ بر روی خودرو انجام دهد. با وجود این پیشرفت‌های هیجان انگیز، این تکنولوژی هنوز کامل نشده است و مدت زیادی طول می‌کشد تا این تکنولوژی در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

فناوری سایبورگ

واژه ی “سایبورگ”(Cyborg) مخفف کلمات سایبرنتیک و ارگانیسم است. سایبرنتیک علم ارتباط ماشین با انسان است. سایبورگ یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی است. شروع خلقت سایبورگ زمانی آغاز شد که تعامل انسان و رایانه پدید آمد. دانشمندان معتقدند در شرایط زیستی آینده نزدیک، ما باید توانایی های بشری خود را با افزودن قطعات رایانه و لوازم ذخیره ساز به بدن هایمان بالاتر ببریم تا بتوانیم در شرایط دشواری که خودمان به وجود آورده ایم به حیات ادامه بدهیم.

هوش مصنوعی

انجام شغل‌های خطرناک

امروزه ربات‌ها قادرند کارهای سخت و خطرناک انجام دهند. محققان معتقدند که فهرست بزرگی از کارهای خطرناک وجود دارند که اگرچه انسان قادر به انجام آنها نیستند، اما نسل جدید ربات‌ها در نقش یک ابر قهرمان ظاهر می‌شوند و به‌ راحتی از عهده انجامشان برمی‌آیند. برای مثال، می‌توان به عملیات آتش‌نشانی و تلاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در جنگل و خنثی کردن بمب اشاره کرد. در حال حاضر ربات‌ها برخی از خطرناک‌ترین کارهای دنیا را انجام می‌دهند. شغل جوشکاری به تولید مواد سمی، گرمای شدید و سر و صدا شناخته شده است، ربات‌ها در بسیاری از موارد می‌توانند به افراد در این شغل کمک کنند. شرکت صنعتی “ربات ورکس” (Robot Worx) می‌گوید: سلول‌های جوش رباتیک در حال حاضر قابل استفاده هستند و دارای ویژگی‌های ایمنی هستند که از آسیب‌های فزاینده به بدن انسان جلوگیری می‌کنند.

تغییرات اقلیمی

حل کردن تغییرات آب و هوایی ممکن است یک کار بسیار سخت برای یک ربات باشد، اما به گفته “استوارت راسل” (Stuart Russell)، ماشین‌ها می‌توانند توانایی بسیار بالاتری نسبت به انسان در ذخیره داده‌ها داشته باشند. با استفاده از داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی در آینده می‌تواند روند مشکلات را شناسایی کند و از آن اطلاعات استفاده کند تا راه حل‌هایی برای بزرگترین مشکلات جهان مطرح کند.

ربات ها به راحتی قادر به تحلیل تغییرات آب و هوایی هستند. ماشین‌ها می‌توانند توانایی بسیار بالاتری نسبت به انسان در ذخیره داده‌ها داشته باشند.با استفاده از داده های بزرگ ، هوش مصنوعی می تواند مشکلات را شناسایی کند تا راه حل هایی برای مشکلات بزرگ و غیر قابل پیش بینی پیدا کند.و این تازه شروع کار است. نوآوری های هیجان انگیز محیط زیست هر روز وارد بازار می شوند ، از خود تنظیم ترموستات هوشمند گرفته تا شبکه های توزیع انرژی.

ربات دوست شما

اکثر روبات ها هنوز هم بدون احساس هستند. اما یک شرکت در ژاپن اولین قدم های بزرگ را به سمت ایجاد یک ربات دوست انجام داده است – رباتی که می تواند احساسات را درک کند. این ربات ایده‌ها و شخصیت‌ها را با ایجاد یک پایگاه داده به صورت خاطرات، باورها و افکار طبقه‌بندی می‌کند. همچنین می‌تواند با دریافت اطلاعات مضاعف از رسانه‌های اجتماعی اظهار نظر و مانند یک شخصیت زنده در مکالمات شرکت کند. این ربات می‌تواند احساسات انسانی را بخواند و درک کند.هرچه خنده داربه نظر می رسد ، اما روزی که شخص به معنای واقعی کلمه می تواند “یک دوست بخرد” خیلی دور نیست.

مراقبت از سالمندان

بسیاری از سالمندان ،در انجام دادن کاراهای روزمره خود ناتوان هستند.بنابراین به کمک شخص دیگری نیازمندند.متیو تیلور ، دانشمند رایانه در دانشگاه ایالتی واشنگتن می گوید ، هوش مصنوعی در مرحله ای است که جایگزین کردن این نیاز خیلی دور نیست. افراد سالخورده و کم توان می توانند از روبات های داخل خانه کمک بگیرند . این راه حل به اعضای خانواده انعطاف پذیری بیشتری در مدیریت و مراقبت از شخص ساخورده عزیز می دهد.

 این روبات ها می توانند به افراد سالخورده در کارهای روزمره کمک کنند و به آنها استقلال بیشتری می دهد تا بتوانند در خانه های خود زندگی کنند و از پس کارهای روزمرگی خود برایند.محققان پزشکی و هوش مصنوعی حتی سیستم هایی را بر اساس دوربین های مادون قرمز طراحی کرده اند که می توانند زمان به زمین افتادن فرد مسن را تشخیص دهد. محققان و متخصصان پزشکی همچنین می توانند میزان مصرف الکل و مواد غذایی ، تب ، بی قراری ، دفع ادرار ، راحتی صندلی و تختخواب ، میزان مصرف مایعات ، خوردن ، خوابیدن ، کاهش تحرک و موارد دیگر را کنترل کنند.